Besiktning av misstänkta produktfel

 

Vi beskriver här de vanligaste reklamationsorsakerna samt hur man kontrollerar om detta är orsak till fel eller ej. För att hantera en reklamation krävs att man utfört dessa kontroller och dokumenterar resultaten med bilder, som bifogas reklamationsanmälan till oss.


1. Visuella defekter – defekter som ej påverkar produktens funktion

I den här gruppen räknar vi in defekter som kan ha uppstått under transporten eller produktion. Mindre repor i lack, tryckskador eller övriga variationer i ytan. Dessa defekter bedöms enligt nedan, baserat på SBRs besiktningshandbok. Vid en eventuell skada är det viktigt att denna dokumenteras och rapporteras före installation. Det är mycket svårt att bevisa om en skada uppstått under produktion eller under själva installationen, om diskussionen påbörjas först efter att produkten installerats. En installerad vara anses därmed vada godkänd av dig som kund.


Ibland kan det uppstå skador som inte kommer synas efter installation. Det kan vara en transportskada på karmens baksida eller karmens kant. I de fall som skador eller defekter kommer döljas efter färdig installation samt inte påverkar produktens prestanda, räknas det inte som en skada.

 

Defekter på målad yta inomhus

Bedömning skall utföras från normal betraktelsehöjd samt i normalt dagsljus. Betraktelseavståndet skall vara 2-3 meter när en visuell kontroll utförs. Om defekten inte är märkbart synlig från detta avstånd, räknas den inte som en skada.

 

Defekter på målad yta utomhus

Besiktningen görs i normalt dagsljus. Först på ett allmänt betraktelseavstånd på ca 3–5 m samt närmare granskning med ett betraktelseavstånd om ca 2 m. Om defekten inte är märkbart synlig från detta avstånd, räknas den inte som en skada.

 

Defekter i glasruta 

Bedömning av defekter i glas görs på 3 meters betraktelseavstånd samt i normalt dagsljus. Man ska inte använda artificiell ljuskälla eller starkt solljus. Mindre repor räknas inte som fel.

 

För en eventuell prövning hos producent av defekter måste fotografier tagna på rätt betraktelseavstånd skickas till oss. Det är också bra om närbilder tas tillsammans med ett måttband. Vi kommer därefter tillsammans med producenten göra en bedömning av defekterna, samt en utredning hur de mest sannolikt uppstått.

 

2. Produkt stämmer inte överens med orderbekräftelse

Det är viktigt att man vid mottagning av leverans även kontrollerar att produkten överensstämmer med orderbekräftelsen. Många av våra produkter har många kundspecifika val och ibland kan det bli fel i produktionen. Använd gärna er orderbekräftelse för att stämma av att produkten stämmer överens med samtliga val som ni beställt. 


Om något inte stämmer är det viktigt att omgående ta kontakt med vår kundtjänst samt upprättar en reklamation via vårt online-formulär. Ni ska inte installera varan förens vår kundtjänst gett klartecken för detta. En installerad vara räknas som en godkänd och accepterad produkt.



3. Krökt dörrblad

Ett dörrblad kan kröka sig och blir då svårstängt, trots att slutblecket har justerats in enligt gällande instruktion. I sällsynta fall kan dörrbladet kröka sig så pass mycket att det inte sluter tätt mot tätningslisten. En ytterdörr utsätts för stora påfrestningar  vid stora temperaturskillnader mellan ut- och insida. Detta kan i enstaka fall leda till att hela dörrbladet kröker sig. För att avgöra om dörrbladet krökt sig behöver man:

 

  • Långt vattenpass, ett måttband samt kamera för dokumentation

 

Placera långpasset enligt bilderna nedan. Det är viktigt att man mäter på rätt sida. Långpasset ska ligga an mot dörren i över- och underkant. Om dörrbladet är krökt, kommer det bli en luftspalt mellan långpasset och dörrbladet på mitten av dörren. Ta först en bild enligt nedan exempel till vänster, där man ser att en luftspalt bildas.

Mät därefter luftspalten (avståndet mellan dörrbladet och långpasset) med måttbandet på mitten av dörren och dokumentera resultatet med en bild, enligt nedan. En uppmätt krökning på 4 mm är normalt och påverkar normalt inte dörrens prestanda. En krökning över 4 mm kan vara ett tecken på krökning och vara orsak till problemen ni upplever.



För en eventuell prövning hos producent av krökning av dörrbladet måste fotografier på mätning samt mätresultatet enligt ovan bifogas reklamationsanmälan.